2020 m. sausio – gegužės mėn. Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ penkiamečiai ugdytiniai iš „Bitučių“ grupės dalyvavo nacionaliniame eTwinning projekte „Gamtos vaikai“.
Gilėjant ekologinėms problemoms pasaulyje, gyvūnijos ir augmenijos nykimui, globaliniam atšilimui, visi bendrai sutaria, kad prie šių pasekmių, tiesiogiai prisideda žmogus. Reikia imtis rimtų švietėjiškų žingsnių nuo pat mažumės ir auginti už savo poelgius ir veiklas gamtai atsakingą visuomenę.
Šiuo projektu siekėme per kuo įvairesnes kūrybines, amžiaus tarpsnį atitinkančias veiklas, padėti vaikams pažinti pasaulį, susieti žmogų ir gamtą kaip neatskiriamus komponentus, ugdyti meilę gamtai ir skatinti ugdytinius domėtis ir veikti jos labui.
Projektą „Gamtos vaikai“ sudarė keturi etapai. Pirmasis etapas – Ekologija ir aplinkosauga. Vasario mėnesį, naudojantis įvairiais ištekliais ir surinkta informacija vaikai buvo supažindinti su ekologijos problemomis, tarša, gilino žinias apie planetos saugojimą ir aplinkos gerinimą. Antrasis etapas vyko kovo mėnesį. Nagrinėjome paukščių temą. Vaikai susipažino su sparnuočiais dažniausiai sutinkamais Lietuvoje. Trečiasis etapas buvo skirtas gyvūnams. Taigi balandžio mėnesį ieškojome panašumų ir skirtumų tarp naminių ir laukinių gyvūnų, mėginome išskirti jų ypatybes, pagrindinius bruožus. Ketvirtasis projekto etapas vyko gegužės mėnesį. Jis buvo skirtas augalams. Mūsų ugdytiniai gilino žinias apie medžius, jų klasifikaciją, mokėsi medžio dalių pavadinimų.
Šalyje įvesto karantino metu, dalis projekto veiklų buvo perkeltos į virtualią erdvę ir įgyvendintos nuotoliniu būdu. Bet vaikams tokia užduočių pateikimo forma labai tiko ir patiko. Ugdytiniai turėjo įveikti iššūkį – iš namuose turimų priemonių reikėjo sukurti paukštį; atliko internetines užduotis, pavyzdžiui, sprendė kryžiažodį, žaidė žaidimus-viktorinas „Medeli, koks tavo vardas?“, „Ar moki teisingai rūšiuoti atliekas?“ sukurtus su Kahoot programa, klasifikavo spygliuočius ir lapuočius medžius bei mokėsi atpažinti medžių lapus, žaisdami mano sukurtus žaidimus Wordwall.net programa, dalyvavo virtualioje parodoje, kurioje kiekvienas turėjo galimybę parodyti savo augintinį. Vėliau visos naminių gyvūnėlių nuotraukos sugulė į e-knygą „Mano augintinis“, kuri buvo sukurta naudojantis App.bookcreator.com programa. Vaikai matavo namuose augančių augalų aukštį, skaičiavo kieme augančius medžius – kiek iš jų yra spygliuočių, o kiek – lapuočių, kiek medžių, o kiek – krūmų. Gvildenant ekologijos ir aplinkosaugos temą – žiūrėjo mokomuosius „Išmaniųjų robotų“ filmus apie atliekų rūšiavimą, aiškinosi, kodėl reikia rūšiuoti atliekas. Klausėsi šiuolaikinės pasakos apie šiukšles „Strykt! Ir bėga paskui!”. Vaikai sužinojo, kad gamtą teršia ne tik šiukšlės, bet ir automobilių išmetamos dujos. Grupėje atlikome eksperimentą, kurio metu stebėjome, kaip išsiskiriančios „acto dujos“ pripučia balioną.
Vaikai noriai įsitraukė į ugdymo procesą, pažino daugiau paukščių, gyvūnų ir augalų, sužinojo ekologinių problemų žalą gamtai bei pačiam žmogui. Projekto metu buvo ugdoma ne tik aplinkos pažinimo ir tyrinėjimo sritys. Lygiagrečiai su jomis ugdėsi sakytinė bei rašytinė kalba, skaičiavimas ir matavimas, iniciatyvumas ir atkaklumas, problemų sprendimas, meninė raiška, bendravimas ir bendradarbiavimas su bendraamžiais.
Projekto metu vaikai dirbo tiek individualiai, tiek grupėmis. Projekto veiklos buvo integruotos į savaitines veiklas. Veiklose buvo taikomi Mąstymo mokyklos („Thinking school“) elementai, pavyzdžiui, Apskritimo žemėlapis, Sekos žemėlapis, Medžio žemėlapis. Neapsieita ir be STEAM ugdymo (eksperimentai, darbas su IKT priemonėmis ir kt).
Naudojantis VSDC x64 Editor programa buvo sukurtas galutinis produktas – projekto „Gamtos vaikai“ fotomontažas.
Pavartyti e-knygą „Mano augintinis“ galite čia: https://read.bookcreator.com/8gkNUkx1oRfaAUP8Qz7QCxsnzHw1/ZqtqMV_jRpmKGjeAqku9zw?fbclid=IwAR1LF1CmobL_FdezBHA48nhtFjV6vm6tDa-OdFuIUPuH4MyNwfvlswiArog
Pažaisti žaidimus/ viktorinas galite čia: https://kahoot.it/challenge/0dd2b641-2385-4cda-b894-ffc93e70c498_1588851298870 , https://kahoot.it/challenge/02557638?challenge-id=0dd2b641-2385-4cda-b894-ffc93e70c498_1589363716847
Žaidimą „Medžiai“ rasite čia: https://wordwall.net/resource/1222607/med%c5%beiai
Mokytis atpažinti ąžuolo lapus galite čia: https://wordwall.net/resource/1443870/%c4%85%c5%beuolo-lapai
Projekto akimirkų filmuką, galite peržiūrėti čia: https://www.youtube.com/watch?v=537pg3foS_c
Kristina Kalinauskienė, ikimokyklinio ugdymo vyresnioji mokytoja