„Keliauti su ikimokyklinio amžiaus vaikais – rimtas iššūkis pedagogui. Tačiau vaikų įgyta patirtis ir emocijos atperka viską.“
Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ ugdytiniai per mokslo metus dažnai keliauja. Išvykų nauda yra neabejotina: kelionių metu lavėja vaikų socialiniai, komunikacijos, globalaus mąstymo įgūdžiai, vaikai mokosi veikti komandoje, padėti vienas kitam. Keliaudami autobusais, troleibusais vaikai ugdosi saugaus elgesio gatvėje bei viešajame transporte įgūdžius. Pradėjus keliauti ikimokykliniame amžiuje vaikai tampa drąsesni, komunikabilesni, lengviau sprendžia problemas.
Šiais mokslo metais keturmečių grupėje „Bitutės“ beveik kiekvieną mėnesį buvome susiplanavę po išvyką. Išvykos buvo organizuojamos pagal vieną iš tą mėnesį nagrinėjamų temų.
Kelionės prasidėjo nuo arti esančių vietovių, pavyzdžiui, rudenį aplankėme šalia esantį Lieporių parką, kur gėrėjomės rudenėjančia gamta, vaikai rinko rudeninius lapus ir kaštonus, su jais žaidė, lygino, skaičiavo.
Spalio mėnesį startavo grupės metinis projektas apie dantukų priežiūrą, tad su ugdytiniais keliavome į prekybos centrą nusipirkti dantų šepetėlių. Ši išvyka vaikams buvo ypatinga tuo, kad jie turėjo galimybę pasinaudoti savitarnos kasa ir savarankiškai nuskenuoti išsirinktą prekę. Tuo pačiu mokėmės, kaip reikia elgtis prekybos centre, diskutavome apie pirmojo būtinumo prekes.
Metų eigoje gilinome žinias apie vaisius ir daržoves, diskutavome, kur jų galima įsigyti. Vaikai vieningai teigė, kad galima nusipirkti parduotuvėje, bet nė vienas nežinojo, kad yra dar viena vieta, kurioje žmonės perka ir parduoda – turgus. Tad išsirengėme į turgų. Ši išvyka taip pat buvo patirtinė, nes ugdytiniai turėjo galimybę išsirinkti pageidaujamą vaisių ar daržovę ir ją savarankiškai nusipirkti, disponuojant tikrais pinigais. Taip pat ugdytiniai susipažino su sąvoka „turgus“, sužinojo, kaip turgus atrodo ir kas jame vyksta.
Šių dienų vaikai dažnai apie naminius paukščius ir gyvūnus mokosi iš knygų paveikslėlių arba YouTube vaizdelių, tačiau neturi galimybės pamatyti juos realiai. Lapkritį gvildenome temą apie naminius gyvūnus, tad susiorganizavome edukacinę išvyką į Dargaičių kaimą, kur vaikai gyvai susipažino su ūkyje auginamais gyvuliais ir paukščiais.
Kalėdiniu laikotarpiu keliavome prie miesto eglės, įvertinome jos dydį, lygindami su grupėje ir vaikų namuose esančiomis kalėdinėmis eglutėmis, išsiaiškinome, kad eglė yra spygliuotis medis, kuris žaliuoja visais keturiais metų laikais. Vaikai sužinojo, kad šventiniu laikotarpiu ne tik žmonės puošia savo namus, bet puošiasi visas miestas.
Priešpaskutinė gegužės savaitė lepino geru oru ir buvo itin palanki išvykoms, tad joms paskyrėme dvi dienas. Vieną iš jų aplankėme Šv. Apaštalų Petro ir Pauliaus katedrą, Saulės laikrodžio aikštę, tuo pačiu ir Auksinį berniuką. Antrąją dieną nukakome prie Geležinės lapės bei Talkšos ežero, kur, pasitiesę pledą, susėdome į tradicinį „Ryto ratą“, pasisveikinome tradiciniu muzikiniu grupės pasisveikinimu ir klausėmės pasakojimo apie Talkšos ežerą. Po kitokio „Ryto rato“ sekė piknikas: vaikai traukė iš savo kuprinių mamyčių paruoštus skanėstus, mokėsi draugiškumo, vaišindami vienas kitą, ugdėsi įprotį susitvarkyti buvimo vietą.
Grupės tėveliai geranoriški ir linkę bendradarbiauti vaikų labui. Šiais metais buvome pakviesti apsilankyti vieno tėvelio darbovietėje. Keliavome į odontologijos kliniką, kur vaikai gilino žinias apie dantų priežiūrą, susipažino su odontologo profesija.
Apsilankėme Šv. Mergelės Marijos nekaltojo prasidėjimo bažnyčioje, kur buvo aukojamos mišios už mažuosius šiauliečius. Vaikai mokėsi rimties ir susikaupimo. Keliavome miesto autobusu.
Pedagogai neturėtų baimintis ugdomųjų veiklų už grupės ir darželio ribų. Vaikai lieka sužavėti procesu ir rezultatas būna optimalus. Juk visada geriau vieną kartą patirti nei daug kartų išgirsti.
Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Kristina Kalinauskienė